banner

Ouderenreis 2018

Ooij is mooi!!

Ons jaarlijks ouderenreisje ging dit jaar naar de Ooijpolder nabij Nijmegen in de gemeente Berg en Dal in de provincie Gelderland. We begonnen de dag met een heerlijk zonnetje en rond de klok van 10.00 uur was het al een gezellige drukte in het Kruispunt. Hennie en Jeanne hadden de koffie klaar staan en we werden getrakteerd op heerlijke vlaai bij de koffie. Een “smakelijke” start van een mooie dag.

Na nog een laatste keer plassen vertrokken we om 10.30 uur richting Millingen aan de Rijn. Hier werden we gastvrij opgewacht bij hotel “Millings Centrum” waar een uitgebreide lunch voor ons klaar stond met natuurlijk de niet te vergeten warme krokante “kroket”! Na deze stop vertrokken we richting het plaatsje Ooij ondertussen in de bus genietend van het prachtige uitzicht om ons heen. Aangekomen in Ooij stonden er al diverse zonnetreintjes voor ons gereed. O.l.v. een aantal vrijwilligers kregen we in het treintje een één uur durende uitgebreide rondleiding met uitleg over interessante bezienswaardigheden zoals de momenteel nog maar slechts één in werking zijnde steenfabriek van de in het verleden bloeiende steenindustrie, de Tiengeboden (10 arbeidershuisjes die langs de dijk staan), betonnen bunkerachtige bouwsels op de Defensiedijk, het kerkje van Persingen, dat wel wordt bestempeld als het kleinste kerkdorp van Nederland, de Konik-paarden die rond de Bisonbaai grazen en de Gallowayrunderen.

Onderweg genoten we van de vergezichten over de Waal en zagen nog een leuk trek-pontje. In dit gebied worden ook de zwarte stern, roerdomp en grote karekiet gesignaleerd. Aan het einde van de rit stopten we op het pleintje waar we vertrokken waren en iedereen had zin in een consumptie op het terras vlakbij. Een schaduwrijk plekje gezocht en gezellig met elkaar in gesprek of wandelend door het plaatsje Ooij werden we om 16.00 uur terug verwacht bij de bus.

Vervolgens reed de chauffeur ons via een mooie toeristische route naar de plaats Nistelrode waar we als afsluiting van dit dagje uit met elkaar gezellig hebben genoten van een prima diner. Voor mij was het de eerste keer dat ik “varkenswangetjes” gegeten heb. Het was erg mals vlees en viel bij de meeste mensen goed in de smaak. Na een bedankwoordje van Ali voor de chauffeur en de deelnemers aan het reisje zijn we
weer richting Geldrop gereden waar we om 20.00 uur bij het Kruispunt terugkeerden. Aan de diverse reacties te horen een geslaagde dag.

Anke Bolt

Daar wil ik graag onze enorme waardering aan toevoegen voor de werkers van de Diaconie die ook dit jaar weer zichzelf hebben overtroffen. De goede organisatie, de warmte en hartelijkheid maken van het jaarlijkse busreisje een happening die ons goed doet. Ook dit jaar weer een heerlijk dagje uit. Ik hoop nog vele jaren mee te mogen gaan. Dank!!!